Donderdag 10 augustus, PREIKESTØLEN

10 augustus 2017 - Flekkefjord, Noorwegen

We hadden hierover al veel gelezen en gehoord en zijn met een klein hartje vertrokken.... Wat een geluk dat die Deense meisjes gisteren gezegd hadden dat je er vroeg aan de tocht moest beginnen als je niet wil aanschuiven... Het is ons gelukt om tegen 5u45 op te staan (en dan nog in de vakantie, niet te onderschatten voor mij; Hans is dat nogal gewoon maar ik nie) en tegen 6u20 waren we aan 't stappen. Meestal liepen we alleen op het pad met rotsblokken. We lazen dat er in 2013-14 sherpa's uit Nepal het pad komen "upgraden" zijn... de steile hellingen gingen dikwijls langs rotsbloktrappen omhoog. Het was mooi weer, tot 50 m van de top waar je volledig in de mist liep.. Het zij zo, we maken ons nergens druk over in de congé hé.
Het was rustig en je kon fotootjes nemen, genieten van de stilte en de uitzichte enzo. Zoals een Hollandse madam onderweg zei, het is de journey die telt....
Dan terug naar beneden en we wisten direct waarom we zo vroeg vertrokken waren... zo veel volk gekruist... amai. Hele groepen mensen met een kaartje aan de nek van de bus+boot waarvan ze kwamen. Toen we weer beneden waren stonden daar lange files met bussen te schuiven tot ze op de parking konden, kilometers ver...
Het was een mooie wandeling, soms lastig maar het viel veel beter mee dan verwacht.