Zondag 6 augustus

6 augustus 2017 - Kaupanger, Noorwegen

Jeeeeij de zon schijnt (tussen de wolken maar het regent toch niet)... Goeiemorgen!
Vertrokken uit Balestrand om de nasjonal touristvegen Gaularfjellet (de 13) te volgen, langs meren, haarspeldbochten, watervalletjes en steile hellingen.... ik weet het we zijn al dikwijls langs zo'n routes gereden maar je wordt dit echt nooit beu... Ik neem zeker zo'n watervalletje mee naar huis...
Om 18u namen we de fjordferrycruise van Kaupanger in het Sognedal naar Gudvangen (dat zou een vikingdorp zijn; ik heb Ragnar tenslotte nog steeds niet gezien). De cruise van 2,5u vertrekt in de Sognefjord (op sommige plaatsen 1300m diep), dan door de Aurlandsfjord en dan door de nauwste fjord van Europa, de nærøyfjord (Unesco werelderfgoed en met aan weerszijden tot 1400 m hoge steile bergen met -weeral- watervallen joepie). Het begon met een waterzonnetje maar de mist en uiteindelijk ook regen hebben weeral gewonnen dedju... Nu en dan had je een 'apocalypse now' gevoel door de dreigende steile rotsen in de mist, en het donker water... Het blijft hier in alle weersomstandigheden mooi maar ik geef toe dat ik een beetje schoon weer mis... Toch graag eens zon voor een hele dag...